Pentru
studiul narcisismului, Freud se opreste la clinica psihopatologica, de unde
alege cazurile de parafrenie (dementia
praecox si paranoia), boala organica,
ipohondrie dar si situatiile
referitoare la viata erotica a
sexelor.
Boala
organica, afirma Freud, sprijinindu-se si pe unele sugestii facute de S.
Ferenczi, determina suferindul sa “isi retraga interesul libidinal din
obiectele iubirii lui”, adica “ inceteaza sa mai iubeasca atat timp cat
sufera”. In aceasta situatie libidoul si interesul Eului au aceeasi soarta si
din nou nu pot fi deosebite unul de celalalt.
Ca un
bonus, Freud afirma ca somnul este
tot o retragere narcisica a pozitiilor libidoului in propria persoana.
Ipohodria o vede asemanatoare in manifestare
precum boala organica: senzatii
corporale neplacute si dureroase. Ipohodrul isi retrage atat interesul, cat si
libidoul din investirile psihice facute in anumite obiecte psihice (fiinte,
lucruri, activitati samd), si le concentreaza pe organul ce-l preocupa. Exista
totusi o diferenta intre boala organica si ipohodrie: prima manifesta alterari
biologice ce pot fi dovedite, pe cand in cazul ipohondriei nu se poate face
acest lucru.
Freud
incearca sa demonstreze diferenta ce exista intre Nevrezele identificate de el
pana in acel moment, si anume intre Ipohondrie,
Neurastenie si Nevroza de angoasa (pe care se construieste Isteria). El considera
ca Neurastenia si Nevroza de angoasa nu implica in nicio masura dinamica
Ipohondriei, astfel incat nu se poate spune ca exista putina ipohondrie si in
Neurastenie.
Diferenta
propusa de Freud consta in ideea de Staza
a Libidoului Obiectal si Staza a
Libidoului EU-lui. La inceputul articolului Freud propune pentru studiu
diferenta dintre Ipohondrie si celelalte doua nevroze (Neurastenie si Nevroza
de angoasa) in schimb peste cateva paragrafe, aceasta diferentiere o face, de fapt,
pe de o parte intre ipohondrie si
parafrenie, iar pe de cealalta parte, isterie
si nevroza obsesionala.
Freud
cauta un raspuns la intrebarea “De unde provine, pentru viata psihica,
necesitatea de a trece dincolo de granitele narcisismului si de a atasa
libidoul de obiecte?”. Ceea ce gaseste Freud ca raspuns este faptul ca aceata necessitate
apare in momentul in care investirea libidinala a EU-lui depaseste o anumita
masura, se face trecerea la a se investi libidinal si celelalte obiecte
psihice.
In cazul
dinamicilor parafrenice, Freud sustine ca in urma introversiei (investire
libidinala a obiectelor psihice ale complexului EU) se produce o staza a libidoului EU-lui.
Aceasta staza devine patogena abia dupa esuarea ei.
Asa cum anunta de la inceputul articolului, Freud da atentie si vietii erotice
a oamenilor. El face o observatia conform careia exista doua tipuri de alegere a obiectului iubirii: anaclisis si
narcisic.
Tipul anaclisis este cel care in urma
satisfacerii pulsiunilor EU-lui prin hranire fizica de catre o figura parentala,
in general materna, alege sa cladeasca pe aceasta baza, dinamica satisfacerii
pulsiunilor sexuale prin investirea libidinala a unui obiect psihic, altul
decat EU-ul sau. Acest tip iubeste: a) femeia care hraneste; b) barbatul care
protejeaza.
Tipul narcisic este cel alege ca satisfacerea
pulsiunilor sexuale sa se realizeze prin investirea libidinala a EU-lui sau. Acest
tip iubeste: a) ceea ce este (el insusi); b) ceea ce el insusi a fost; c) ceea
ce ar dori sa fie; d) persoana care a fost o parte din el insusi.
Cu
ajutorul acestor concepte, anaclisis si narcisic, Freud incearca sa identifice
unde se afla diferenta intre barbat si femeie. El considera ca femeia este
predispusa la iubirea de tip narcisic, pe cand barbatul la iubirea de tip
anaclisis.
Freud
afirma ca “se poate recunoaste fara dificultate faptul ca narcisismul unei
persoane provoaca o mare atractie asupra acelora care au renuntat la
dimensiunea deplina a propriului lor narcisism, fiind in cautarea iubirii de
obiect.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu