miercuri, 9 iulie 2014

Recenzie “Pentru a introduce narcisismul (1914)” - Partea II

Pentru studiul narcisismului, Freud se opreste la clinica psihopatologica, de unde alege cazurile de parafrenie (dementia praecox si paranoia), boala organica, ipohondrie dar si situatiile referitoare la viata erotica a sexelor.

Boala organica, afirma Freud, sprijinindu-se si pe unele sugestii facute de S. Ferenczi, determina suferindul sa “isi retraga interesul libidinal din obiectele iubirii lui”, adica “ inceteaza sa mai iubeasca atat timp cat sufera”. In aceasta situatie libidoul si interesul Eului au aceeasi soarta si din nou nu pot fi deosebite unul de celalalt.




Ca un bonus, Freud afirma ca somnul este tot o retragere narcisica a pozitiilor libidoului in propria persoana.

Ipohodria o vede asemanatoare in manifestare precum boala organica: senzatii corporale neplacute si dureroase. Ipohodrul isi retrage atat interesul, cat si libidoul din investirile psihice facute in anumite obiecte psihice (fiinte, lucruri, activitati samd), si le concentreaza pe organul ce-l preocupa. Exista totusi o diferenta intre boala organica si ipohodrie: prima manifesta alterari biologice ce pot fi dovedite, pe cand in cazul ipohondriei nu se poate face acest lucru. 



Freud incearca sa demonstreze diferenta ce exista intre Nevrezele identificate de el pana in acel moment, si anume intre Ipohondrie, Neurastenie si Nevroza de angoasa (pe care se construieste Isteria). El considera ca Neurastenia si Nevroza de angoasa nu implica in nicio masura dinamica Ipohondriei, astfel incat nu se poate spune ca exista putina ipohondrie si in Neurastenie.

Diferenta propusa de Freud consta in ideea de Staza a Libidoului Obiectal si Staza a Libidoului EU-lui. La inceputul articolului Freud propune pentru studiu diferenta dintre Ipohondrie si celelalte doua nevroze (Neurastenie si Nevroza de angoasa) in schimb peste cateva paragrafe, aceasta diferentiere o face, de fapt, pe de o parte intre ipohondrie si parafrenie, iar pe de cealalta parte, isterie si nevroza obsesionala.
In cadrul aceluias paragraf, Freud afirma ca in cadrul Nevrozelor de Transfer este vorba despre o staza a Libidoului Obiectal, mecanismul psihodinamic fiind evolutia de la introversie la regresie. Staza Libidoului EU-lui o pune in legatura cu Ipohondria si Parafrenia.  




Freud cauta un raspuns la intrebarea “De unde provine, pentru viata psihica, necesitatea de a trece dincolo de granitele narcisismului si de a atasa libidoul de obiecte?”. Ceea ce gaseste Freud ca raspuns este faptul ca aceata necessitate apare in momentul in care investirea libidinala a EU-lui depaseste o anumita masura, se face trecerea la a se investi libidinal si celelalte obiecte psihice.

In cazul dinamicilor parafrenice, Freud sustine ca in urma introversiei (investire libidinala a obiectelor psihice ale complexului EU) se produce o staza a libidoului EU-lui. Aceasta staza devine patogena abia dupa esuarea ei. 

Asa cum anunta de la inceputul articolului, Freud da atentie si vietii erotice a oamenilor. El face o observatia conform careia exista doua tipuri de  alegere a obiectului iubirii: anaclisis si narcisic.



Tipul anaclisis este cel care in urma satisfacerii pulsiunilor EU-lui prin hranire fizica de catre o figura parentala, in general materna, alege sa cladeasca pe aceasta baza, dinamica satisfacerii pulsiunilor sexuale prin investirea libidinala a unui obiect psihic, altul decat EU-ul sau. Acest tip iubeste: a) femeia care hraneste; b) barbatul care protejeaza.

Tipul narcisic este cel alege ca satisfacerea pulsiunilor sexuale sa se realizeze prin investirea libidinala a EU-lui sau. Acest tip iubeste: a) ceea ce este (el insusi); b) ceea ce el insusi a fost; c) ceea ce ar dori sa fie; d) persoana care a fost o parte din el insusi.

Cu ajutorul acestor concepte, anaclisis si narcisic, Freud incearca sa identifice unde se afla diferenta intre barbat si femeie. El considera ca femeia este predispusa la iubirea de tip narcisic, pe cand barbatul la iubirea de tip anaclisis.

Freud afirma ca “se poate recunoaste fara dificultate faptul ca narcisismul unei persoane provoaca o mare atractie asupra acelora care au renuntat la dimensiunea deplina a propriului lor narcisism, fiind in cautarea iubirii de obiect.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu